E-handelslösningar för såväl den tekniska biten som för en ökad kundkrets online

Intresset för att öppna en webbshop bland fysiska, även mindre sådana, butiker i Sverige växer snabbt och även mindre, lokala aktörer har börjat erbjuda e-handelslösningar. Oavsett om du vill implementera en webbshop på en redan befintlig sajt eller om du vill bygga en hemsida med en integrerad e-handelslösning från grunden så är dina möjligheter större än någonsin. Vissa av dessa möjligheter är dock klart bättre än andra och det finns några kostsamma fällor man måste undvika längs vägen.

Ska man hyra en e-handelslösning eller välja ett gratisalternativ?

Många testar att starta en webbshop genom att välja ett så billigt alternativ som möjligt, som till exempel någon av de olika hyrbutiks-lösningar som börjat poppa upp på marknaden. Många lockar med att man får testa gratis under en period.

Detta låter som en väldigt bra och billig lösning, men, oavsett vilken typ av innehåll (produkter, nyheter, tjänster) man publicerar på Internet är det aldrig en god idé att göra det på en plattform som ägs av tredjepart. Det är av yttersta vikt att man äger sitt eget material (när man publicerar via tredjepart äger de rättigheterna) och att man har full kontroll över design och funktioner etc. Om plattformen du väljer inte anpassas efter vad som sker rent tekniskt i den närmaste framtiden gör inte din sajt det heller. 

Vår rekommendation är alltså att du själv äger ditt domännamn, har full kontroll över dess hosting (webbhotell) samt att du väljer en e-handelslösning som integreras direkt med din sajt. Den initiala kostnaden är visserligen högre, men långsiktigt är det ett överlägset alternativ för dig som är seriös i satsningen på en e-butik. Tänk därför igenom noggrant om till exempel Shopify verkligen är den rätta lösningen.

Om du hade tänkt öppna en webbshop mer som en hobby så kan de billigaste hyr-alternativen vara ett helt okej alternativ. Men då kostnaderna för att helt äga sin egen e-butik inte är så stora så rekommenderar vi egentligen inte hyr-alternativet ens för hobby-butiken. Allt kokar ner till: vad gör du den dag du blir en stor succé och du inser att du sitter på en plattform som inte är din, och som du inte kan flytta till en ny adress, som inte hänger med i andra sajters utveckling?

Eller vad gör du om plattformen för din E-butik går i konkurs?

Skapa en säljande e-butik med WordPress och insticks-program

  • WordPress är ett av världens mest populära CMS (publiceringssystem, dvs. ett program som skapar hemsidor) som hela tiden förbättras och rör sig framåt i utvecklingen.
  • Till WordPress finns det flera insticks-program (plugins) som enkelt skapar avancerade funktioner åt sajten, som till exempel integrerade e-handelslösningar. Det är en stor fördel att ha sin webbshop, blogg och publiceringssystem inbakade på samma plattform (som man alltså äger helt själv)
  • Ett exempel på ett populärt webbshops-program till WordPress är WooCommerce, som är en mycket kostnadseffektiv e-handelslösning (det är i grunden gratis). Det finns dock flera alternativ att välja mellan, och fler tillkommer hela tiden. Dessa e-handelssystem innehåller alla funktioner man behöver, som till exempel möjlighet att lägga in flertalet variabler (storlekar, färger), olika frakt-tariffer, moms, etc. Det finns också flertalet svenska och utländska betallösningar att välja mellan. Vi samarbetar nära med en svensk firma som kodar speciallösningar för just WooCommerce.
  • I början, när man inte har så många produkter, kan man välja ett av de lite billigare kontona på webbhotellet för att sedan utvidga med till exempel snabba molnlösningar. Ju långsammare en webbutik laddar ju fler kunder tappar man.
  • Det är dock inte bara de tekniska bitarna och betallösningarna som är viktiga, det är också viktigt att dina produkter och din hemsida syns i sökmotorerna – och att trafiken som kommer till din sida faktiskt konverterar till att bli köpande kunder!

Få fler kunder till din E-butik och se till att de konverterar

SEO står för Search Engine Optimization (sökmotoroptimering) och handlar helt enkelt om de metoder man använder för att ranka högt i sökmotorer som Google eller Bing. Detta är den viktigaste och mest lönsamma strategin av dem alla när det kommer till Internetmarknadsföring.

Öppnar man en fysisk butik i en stad så vill man förstås att den ska ligga på en gata som har så mycket liv och rörelse som möjligt, och har man en webbshop vill man att den ska hittas av folk som surfar nätet efter lösningar på sina problem eller helt enkelt söker efter de bästa eller mest prisvärda produkterna. Att inte synas högt i sökmotorerna med sin e-butik är som att öppna en butik i ett träsk. Läs om var man bäst gömmer ett lik…

De stora misstagen många e-handlare gör i sammanhanget är att de skriver för lite text, eller använder produkttillverkarens generiska text och hamnar i Googles ”Duplicate content”-filter (sökjätten vill att materialet man publicerar på sin webbsida är unikt) och kastas ur indexet totalt. Det är förstås inte heller en bra idé att låta en AI skriva all text.

Om man har väldigt många produkter eller produkternas natur är sådan att det inte går att skriva unikt produktinnehåll så finns det vägar att gå runt detta, som till exempel att lägga till en kod på den enskilda sidan som säger till Google att inte genomsöka just den produkten. På detta vis undviker man risken att hela sajten (och all dess innehåll) straffas.

Problemet med SEO är dock att det tar tid innan man får resultat. Därför väljer de flesta att köpa exponering i såväl sökmotorer som sociala medier (främst Facebook och Youtube) parallellt med att man bygger upp trafiken som kommer via Googles (organiska) sökmotor.

Få kunder snabbt till din e-butik genom att köpa exponering av Google eller Facebook

Google Adwords

En snabb och kostnadseffektiv lösning för att få fler besökare till sin e-handelssajt är PPC, att man köper trafik av Google Adwords (Facebook är också ett intressant alternativ även om det blivit allt mindre effektivt sedan nya Cookie-lagar etc., huvudsaken är att man vet hur man smalnar till målgruppen för att annonsen ska bli kostnadseffektiv) och endast betalar per besökare (i motsats till per visning av annonsen) som klickar på annonsen.

Du kan välja att visa annonser i text och/eller bildformat som visas i Google vid en sökning, eller Display-nätverket (Google-annonser som visas på hemsidor med Google-annonser), eller till och med på Youtube som en video som spelas upp innan en annan video, eller en text-annons som ligger i underkanten av andra videos. De senaste åren har det kommit flera nya intressanta annons-format från Google. Inte minst då Googpe Pmax för e-handlare. Denna lösning ger helt klart bäst ROI.

För att din Google Ads-kampanj ska vara effektiv krävs det att man har annonser och landningssidor (dit besökaren anländer efter att ha klickat sig vidare, som oftast en produktsida) som har säljande innehåll. Till och med små justeringar, som att infoga versaler på rätt ställe, eller experimentera med färgutformning etc., kan ha dramatiska effekter på dina försäljningssiffror.

Produktvideos är också mycket bra då de dels leder till en ökad konvertering och dels leder till ökad trafik på hemsidan. Undersökningar har visat att man kan öka konverteringen (det vill säga att din e-butiks besökare faktiskt utför en handling på din sida, köper en produkt eller skriver upp sig på ett nyhetsbrev, etc) med upp till 400 %. Det råder ingen tvekan om att videos är framtiden för e-handelsbutiker. Läs mer om att skapa en sida som konverterar kunder.

Vi kan hjälpa dig med såväl den tekniska aspekten (inklusive ett snabbt webbhotell som är viktigt för e-handelösningar), som att ge förslag på kanaler och strategier som hjälper dig att få mer trafik som blir betalande kunder.

Vi kan också producera text, bild och video som är anpassade för synlighet och konvertering.

Skriv till info@webcopywriting.se för mer information.