Läs mig eller explodera inom 5 sekunder, 5, 4, 3, 2…

”I genomsnitt läser 5 gånger så mycket folk din rubrik jämfört med hur många som läser själva brödtexten. De säger sig själv att, såvida dina rubriker inte säljer dina produkter har du slösat bort 90 % av din inkomst”

— David Ogilvy

Ogilvy var en framstående reklamman när män fortfarande hade hår på bröstet och kvinnor inte fyllde sina med kemikalier, men hans ord är lika viktiga i Internets tidevarv. Om inte viktigare. Problemet med ovanstående rubrik är att den inte innehåller, för SEO-copywriting, viktiga nyckelord i rubriken.

Och, förstås, att jag inte säljer någonting på denna sida.

Men man kan inte få allt, och vad du just fick var några riktigt bra visdomsord inom copywriting. Hoppas du är nöjd. Det är jag.

Ps. Placera dina adsenseannonser precis efter första stycket i texten. Detta ökar chanserna för att någon ska klicka på dem, framförallt när de redan i ingressen konstaterat att rubriken för din annons inte kommer hålla vad den lovade.

Och det är den sällan den gör. Det tror jag nog att du håller med om, oavsett vem du är som läser detta (okej då, Björn Ranelid. Du är undantaget som bekräftar regeln).

Tjäna extra-pengar på din företagssida

Mer från bloggen

Se alla artiklar

Leave a Comment