Sex säljer bara ibland – en undersökning om sexig reklam

Att sex säljer är inget nytt. De flesta produkter marknadsförs på ett eller annat sätt med hjälp av mer eller mindre sexuella anspelningar. Och visst fångar sex i reklamfilmer, eller annonser, tittarnas uppmärksamhet. Ni kommer väl ihåg hur H&Ms reklam med välsvarvade Anna Nicole Smith påverkade trafiksäkerheten i landet? Eller hur en 15-årig Brooke Shields förde Calvin Klein till toppen med Lolita-kampanjen Nothing comes between me and my Calvins.

Men, samtidigt har undersökningar utförda på University College London påvisat att program som innehåller sex och/eller våld påverkar tittarens minne av vilken produkt det var som det gjordes reklam för under programmet. Det visar sig därför att det inte är en vidare effektiv strategi att annonsera i TV-program som innehåller mycket sex eller våld. Tittarens fokus hamnar helt enkelt någonannanstans.

För övrigt påvisade undersökningen, och detta kommer nog inte överraska någon, att annonser med sexiga bilder fick män att bättre komma ihåg annonsens budskap, medan det motsatta gäller för kvinnor.

Kontentan är alltså att annonser i filmer eller serier på TV som innehåller sex/våld försämrar båda könens minne av vad som annonserats under programmet, men att reklamfilmer med sexiga bilder är ett effektivt verktyg för männens minne av produkten samtidigt som sexig reklam försämrar genomslagskraften hos kvinnor.

Källa:

John Wiley & Sons, Inc. (2007, February 22). Don’t Advertise During Sexy Programmes — The Viewer Won’t Remember. ScienceDaily.

Tjäna extra-pengar på din företagssida

Mer från bloggen

Se alla artiklar

Leave a Comment