Vad hände med ”Det går lika bra med selleri” och ”Årets sommarhit”?

Vi är mer intresserade av trender än någonsin, och alla vill få sin röst hörd, sitt budskap eller produkt att slå igenom bruset av bloggar, tv-program, Youtube och World of Warcraft. Alla vill bli virala.

Det ironiska är att när det fortfarande gick att bli viral på riktigt allvar fanns inte ens uttrycket.

I en helt annan värld, för inte allt så länge sedan, när Socialstyrelsen fortfarande rekommenderade 5-8 skivor bröd om dagen, Internet var svartvitt och Sven Melander fortfarande var populär kunde man få en enorm genomslagskraft med ”kraftfulla” eller ”lustiga” uttryck. Dessa uttryck spred sig över hela landet och blev idiomatiska (idiotiska) landsplågor.”Det går lika bra med Selleri (VARNING: personer under 30 år bör inte titta på föregående klipp då de riskerar att drabbas av svår förvirring och tappa sugen på allt roligt) ” sa Verner och Verner och plötsligt använde hela Sverige samma klyscha i alla möjliga och, mest omöjliga, sammanhang.

”Tack för den Televerket” var ett annat mantra som mycket riktigt förvandlade ett helt land till papegojor. Slog du i knät när du körde rullskridskor? ”Tack för den Televerket” Tappade du din splitternya Walkman i Fantomenläsken? ”Tack för den Televerket.”

uplifting
Visste du förresten att om du trär en strumpa över skärmen så återges denna sida i 3D?

Årets sommarhit var också ett begrepp som egentligen bara kunde existera innan fildelning, innan Youtube. Vilken var 2009 års sommarhit egentligen?  Är det någon som orkar eller ens kan mäta enstaka låtars popularitet bland alla kommersiella och privata radiostationer? Årets sommarhit var ett starkt begrepp fram tills bara något år sedan.

Singellistan har tappat totalt i värde i takt med Pirate Bay, Spotify och alla andra nya sätt det går att förmedla musik på. Du skulle bli förvånad över hur lite det krävs av dina ekonomiska resurser för att du ska få din singel där du låter din katt gäspa fram lustiga ljud placerad på den svenska försäljningslistan. Musikbranschen mäter inte framgång i försäljningssiffror längre, utan i besökssiffror på konserter. Det är där pengarna finns.

Att slå igenom med eller i ett tv-program på bred front är i det närmaste omöjligt i slutet av detta årtionde. ”Idol-Tove” mot ”Robinson-Martin”? 13-1 till Sovjet.

Årets julklapp? Visserligen låter Handels Uredningsinstitut meddela att Spikmattan är årets julklapp. Det finns dock massor av branschbedömare som har minst lika goda argument att årets julklapp återigen blir en upplevelse. Eller en LED-tv, eller en DVD-film, eller ett presentkort. Eller vad fan som helst.

Grosse tête - Big head
Tänk om han hade haft samma grundmaterial att jobba med.

Sverige är fortfarande befolkat av en art människor som är synnerligen mottagliga för hjärntvätt. Vi är till exempel (förstås) redan det mest vaccinerade landet mot Svininfluensa i hela världen (bild På Berlinmuren ”Om ändå Sovjet hade haft samma grundmaterial att jobba med”  Men innan reklam-tv och reklamradio, innan Internet, var vi så löjligt likartade i olika trender att vi snarare var att betrakta mer som en flock än ett folkslag.

Tack för den Televerket.

Vad kommer ni ihåg för landsplågor från den tiden Sverige var som allra mest trendkänsligt? Någon pryl, låt, eller uttryck som tagit oroväckande lång tid för er att rensa från minnet?

Obs. Alla som nämner Lili, Sussie, eller Lili & Sussie blir blockade.


Publicerat

i

av

Etiketter: