Achtung, affilates! Hur står det till med kommunikationen?

Om du har en välbesökt blogg är affiliates ett bra komplement till Google Adsense, och det går att tjäna en hel del pengar på Affiliatemarknadsföring. Det är dock mycket mer jobb involverat i att använda sig av affiliate-annonser jämfört med Adsense. Till exempel måste man registrera sig på ett flertal affiliatenätverk för att få ett brett utbud, man måste med jämna mellanrum kontrollera så att länkarna till produkterna fortfarande fungerar, och så vidare.

Det mest irriterande, och tidskrävande, är när ett företag av en eller annan anledning plötsligt byter affiliatenätverk. Detta innebär att man måste gå in och byta ut alla länkar mot den nya koden. Om man nu ens får information om att de bytt nätverk, och i så fall till vilket nätverk.

Till alla företag som använder sig av affiliateannonser

När ni byter nätverk se till att ha en lista på webbsidor/bloggar som marknadsför er produkt och att ni i samband med bytet av nätverk gör ett massutskick som informerar detta så att vi inte behöver leta efter bland alla olika nätverk. Please, pretty please with a little sugar on top?

Det är nämligen inte helt lätt att hålla reda på alla affiliatelänkar om man jobbar mycket med sådana. Och de olika nätverken är inte direkt lysande i sin kommunikation alla gånger. Faktum är att de får Bagdad Bob att framstå som lysande i jämförelse.

Om ni beslutat er för att lägga ner er affiliateverksamhet totalt får ni gärna skriva några rader och tacka för samarbetet även om det bara gett några ören. Det kallas vett och etikett, och ökar chanserna att webbmastern rentav behåller en länk till ert företag trots att han eller hon inte kommer få någon framtida ersättning för detta.

Och, när vi ändå är inne på ämnet. När vi publishers skriver till er och ber om information, eller tips eller vad det nu än kan tänkas röra sig om så får ni jättegärna svara. Det blir så mycket trevligare så.


Publicerat

i

av

Etiketter: