Många amerikaner tycker att Superbowl (finalen i NFL, ligan för amerikansk fotboll) är den största sporthändelsen under året, men få utanför landets gränser håller med.
Däremot är de flesta som är intresserade av reklam runtom i världen rörande överens om att Super Bowl är en av årets absolut största händelser inom reklambranschen.
Annonsörer lägger ner mångmiljonbelopp på sina annonser som visas i reklampauserna, och det anses nästan lika prestigefullt att vinna den inofficiella titeln ”årets reklamfilm i matchpausen” som själva Super Bowl-finalen. Vinnaren förra året enligt tittarna blev en reklamsnutt för Doritos som därmed puttade ner Budweiser från tronen som dominerat åren innan.
Kostnaden för att annonsera? I genomsnitt cirka 3 miljoner dollar för 30 sekunder… exklusive själva produktionskostnaden.
Själv är jag faktiskt mer intresserad av själva matchen. De senaste två åren har bjudit på bland de mest gastkramande och underhållande sporthändelserna någonsin, med rentav otroliga klimax först i slutsekunderna.
Super Bowl 2010 har också alla förutsättningarna för att bli en riktig klassiker då ett av de senaste årens bästa lag Indianapolis Colts (med sportens kanske största stjärna Peyton Manning vid rodret) mot friska New Orleans Saints (med bland annat underbarnet Reggie Bush och spektakulära Quarterbacken Drew Brees) som gör sitt första framträdande i Superbowl.
Matchen som i år anordnas i Miami sänds svensk tid klockan 00:30 svensk tid i Viasat Sport och på TV6 natten mot måndag den 8 februari.
Obs. reklamfilmerna visas inte på de svenska kanalerna.