Browser Size – ny bra tjänst från Google

Browser Size är det senaste verktyget från Google Labs som förenklar livet för webbarbetaren. Browser Size (alltså ”storlek på webbläsaren” låter dig som namnet antyder analysera hur din webbsida eller blogg ser ut i olika upplösningar och med olika stora skärmar.

Browser Size är med andra ord ett mycket bra verktyg om du till exempel, som jag, sitter och jobbar framför en 37-tums LCD-skärm och snabbt vill se hur sidan ser ut i exempelvis en 19-tums skärm. Det är framförallt viktigt då man analyserar konverteringsgrader på sidan. Tumregeln är att folk sällan ens orkar scrolla nedåt ett hack och din viktigaste information, eller länkar ska alltså ligga ”above the fold”, överst på sidan.

Tjäna extra-pengar på din företagssida

Mer från bloggen

Se alla artiklar

Leave a Comment

    • Carl Stridsberg
    • 25 januari, 2010

    Jo, det är säkert så.. Folk är lite bekväma. Det är Googles fel! :)

    Allt ska ju gå så snabbt idag. Man får väl vara glad om någon enstaka % orkar scrolla sig ner en liten bit! :)

    ”Keep up the good work”!

    //Carl

    • Jan
    • 25 januari, 2010

    Det är nog väldigt olika för olika sidor beroende på ämne bland annat. :-) Vissa av mina sidor kikar folk in på och försvinner lika fort igen, utan att så mycket som lukta på artikeln, oavsett hur mycket jag sliter för att få upp kvaliteten på sidorna. Andra sidor stannar de i evigheter (nåja) på och lusläser hela sajten.

    Jag har studerat mina gymnasieelevers (och vuxenelever för den delen) surfvanor när vi jobbar med att hitta information på Google. De scrollar inte något gärna på en sida har jag märkt. Ser de inte vad de är ute efter direkt så trycker de på tillbaka-knappen och går in på en ny sida som ger dem informationen, direkt, tydligt, och högt upp på sidan där ögonen landar först. Oroväckande många som surfar efter information klickar sig inte ens vidare. De tittar enbart efter svararen i fetstil i metafältet. De verkar rentav klickrädda. :-)

    • Carl Stridsberg
    • 23 januari, 2010

    Fast är det riktigt rätt att folk inte orkar scrolla nedåt? Läst om undersökningar som gjorts att det inte är så stort motstånd till det som man tidigare trott. Nu har jag glömt var jag läst det men man tog upp exemplet med Aftonbladet som ju har ett par besökare per dag! :)