Den kanske svåraste men mest effektiva sättet att fånga andra människors intresse är med hjälp av humor. En bloggare till exempel kan locka till sig fler besökare till sin blogg genom att använda sig av humor.
Se på Dan Nilsson till exempel. Han är ofta insiktsfull, och transparent i sina blogginlägg. Det är lärorikt att följa hans äventyr inom e-handeln, och likt en digital St. Göran drar han sig inte för att ge sig efter de allra största och fulaste drakarna (hans kampanj mot UPS är ett praktexempel).
Många gånger dock, som de flesta bloggare, publicerar han korta inlägg som egentligen inte säger någonting, men detta väger han upp med sin råvassa humor. Det är hans humor i första hand som gör att han är en av Sveriges mest lästa bloggare.
Humor i reklam har sedan länge varit ett effektivt sätt att nå fram till konsumenterna. Ordvitsar, självironi, drift med konkurrenter, sketchaktiga följetonger (ICA), allt fungerar exceptionellt bra om det görs rätt.
Så försök att vara rolig, gärna elak (om du inte sparkar nedåt förstås) i din blogg. Om du lyckas kommer det locka till sig fler besökare. Om du däremot inte är rolig, eller ditt ämnesområde helt enkelt är för seriöst kanske du bör tänka både en eller två gånger innan du drar till med en göteborgsvits.
Det går dock inte att komma ifrån att humor är ett kraftfullt vapen på alla plan.
Alla förlåter en underhållare.
Behöver du inspiration titta då på detta det kanske roligaste klippet på hela Youtube (varning: snälla personer och äkta Star Wars-nördar bör undvika detta klipp då det kan vara stötande)