En konstant återkommande fråga för webbmasters är hur ofta det klickas på olika former av annonser. Måttet för förhållandet mellan antalet annonsvisningar och i hur stor utsträckning dessa visningar resulterar i att besökaren klickar på annonsen kallas på fackspråk för CTR (click through ratio). Det är är självklart att ju fler som klickar på din annons ju mer pengar tjänar du.
Så vad har de olika typerna av annonser som finns tillgängliga för CTR?
Adtech for Europe konstaterar i sudie av över 10 miljarder annonsvisningar att CTR för annonser pendlar mellan 0.11% och 0.19%.
Lite specifik statistik:
Video ads: 1.7%
Popup/layer: 0.5%
Skyscraper 120 x 600: 0.3%
Wide Skyscraper 160 x 600: 0.2%
Medium Rectangle 300 x 250: 0.2%
Full size 468 x 60: 0.2%
Half size 234 x 60: 0.5%
Leaderboard 728 x 90: 0.1%
Dessa siffror verifierar återigen den gamla sanningen att större är inte alltid bättre.
Källa: Taming the beast.