Den senaste tiden har det skrivits en hel del i USA om att Google plus är ett gigantiskt misslyckande och att Google skadar sitt varumärke genom att forcera Google plus (som att byta ut Youtube-gilla knapp mot en plus-knapp) på användare.
Men det är viktigt att komma ihåg att Google-andan handlar lika mycket om att skaka av sig misslyckanden och gå vidare med nya projekt som det handlar om att nå framgång. Det är denna anda av total frånvaro av rädsla för att misslyckas som gjort Google till ett av världens största företag.
Topparna i Google uppmanar ständigt sina anställda att komma med nya, vilda och ambitiösa idéer.
Google-analytikern Philip Remek ser den ständiga strömmen av nya projekt från Google som en serie lotteribrickor. Många av dem är nitar, men vissa fungerar spektakulärt bra. Google är tillräckligt smarta för att inse att det är omöjligt att i förväg veta vilka projekt som kommer lyckas i ett perspektiv på fem år.
Chefen för Adwords har sagt (fritt översatt) att ”if you are not failing enough you are not trying hard enough” och att ”Stigmat med att misslyckas blir mindre starkt eftersom vi uppmanar våra anställda att hela tiden röra sig framåt. Och om det inte funkar gå vidare till nästa projekt”.
Det har genom åren sjösatts en lång rad av spektakulära misslyckanden från Googles sida, och av alla dessa misslyckanden är kanske Google Buzz kronjuvelen. Men de bryr sig inte, för samtidigt är summan av alla deras framgångar större än något annat bolags. Detta år Google-andan för mig, att ständigt förnya sig, att våga testa, och inte vara rädd för att göra bort sig (som när man klampade in på Facebook och Twitters territorium med Google plus-konceptet”).
Många ger rådet att man ska satsa på en sak i taget för bästa resultat. Det ligger en hel del i det, men om man inte vågar sprida riskerna och ge sig in på okänd mark kommer man aldrig heller nå riktigt långt.