2008 beslutade jag mig för att jag skulle börja jobba mot att frigöra mig och gå från löneslav till en egen företagare. Jag ville på något sätt bedriva en verksamhet som inte låter sig styras av tider eller scheman vare sig på dygnet eller under veckan.
Det handlade förstås inte bara om friheten att kunna sova eller ta ledigt när jag kände för det. Behovet av frihet på alla plan i livet började som en viskning någonstans i mitt undermedvetande och det behovet utvecklades till full storm.
Men vad fanns det för sådana verksamheter egentligen utöver konstyrket? Jag är redan inblandad i musikbranschen som textförfattare på en hyfsat hög nivå (etta i Japan bland annat) utan att för den delen tjäna några stora pengar alls. Det är mer en kul grej, men kuliga grejer äter man sig inte mätt på!
Jag vände mig, som jag alltid gör nuförtiden, till Google och sökte dag ut och dag in efter något slags svar på mitt problem.
Den ena sidan förde mig till en annan sida som skapade en tanketråd som skapade en tanketråd. Jag insåg plötsligt att svaret legat precis under mina tangentbordstryckande fingrar hela tiden. Snacka om att inte se skogen för alla träd.
Svaret på en verksamhet där man tjänar pengar på sina egna villkor, på sina egna tider, från hemmet, är förstås GOOGLE. Jag insåg att det går att tjäna pengar på Internet eftersom så många i min situation (det vill säga inte totalt korkade, men samtidigt helt gröna inom ämnet) hade lyckats med det under 2000-talet.
Jag insåg också att jag behövde lära mig hur man går tillväga för att starta en hemsida, vilka knep man behöver lära sig för att hamna högt på Google och så vidare. Självklart använde jag mig i princip enbart av Google för att hitta alla svar jag behövde. Det slutar aldrig att förvåna mig hur mycket bra information det finns på nätet om hur man ska gå tillväga för att tjäna pengar. Helt gratis dessutom.
Bara cirka 14 månader efter att jag fått upp min första Adsenseannons (2009) tjänade jag tillräckligt för att kunna leva enbart på dessa annonsintäkter. Det var en fantastiskt skön, för att inte säga fascinerande känsla, att ha Google som ”arbetsgivare”.
Google Adsense som affärsidé är sedermera död (nåja), men länge leve Google!
Det blir allt svårare att leva enkom på annonsintäkter (på grund av en lång rad anledningar, som att Google alltid visar återförsäljare först, affiliate-sajter sist, och allt större annonsenheter, etc.). Satsa istället på att sälja fysiska varor eller tjänster.
Adsense och affiliatelänkar är en alldeles för skakig tillvaro (se bara på hur de stora mediejättarna avskedar folk på löpande band eftersom de finner det svårt att tjäna pengar på annonser på Internet). Nuförtiden är Adsenseinkomsterna endast en bonus för mig (om än en mycket bra bonus). Men jag arbetar dock fortfarande hemifrån, långt uppe i skogen, helt offside med Internet som mitt primära arbetsverktyg.
För något åt sedan sedan träffade jag skaparen av Google Analytics (!) på en färja från Fjäderholmarna. Han och hans Stanford-stinna team tyckte det var ”super cool man!” att folk faktiskt sitter i skogen, var som helst i världen, med hela världen som arbetsfält. Jag berättade lite om mina framtida planer och Google-gänget sken upp som solar ”yeah, man, yeah! That is the future!”. Ingen kan entusiasmera som amerikaner kan…
Men, det är verkligen coolt, det är spännande och jag kommer fortsätta resten av mitt yrkesliv att ha Internet som arbetsfält. Dock är det viktigt att poängtera att man måste hela tiden anpassa sig för att kunna hänga med i utvecklingen, dels hur man får ut sitt budskap (framtiden stavas bland annat AI, INTERNATIONALISERING och VIDEO) och hur man integrerar sin produktutveckling i budskapet. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Som man säger i Internet-amerikat: adapt or die.
Och du glöm inte att vad det gäller Internetmarkandsföring så pratar idioter om fonter, medelmåttor om logotyper och genier om semantiska koncept.
Google ändrar hela tiden sina algoritmer och det kommer årligen nya innovationer, som AI, som ställer spelplanen på sin ända. Det är bara att hänga med. Just nu gäller det att bemästra PPC för att få trafik och Ai för att förbättra/spara tid. Churchill sa det bäst “Never give in–never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense”.
Det är inte längre bra affärside att satsa på Adsense och affiliate som primära inkomstkällor, men konsten att generera trafik från Google och andra källor är fortfarande den mest lukrativa färdigheten du kan ha på 20-talet. Sälj produkter, tjänster, sälj högt värde i alla dess former. Använd Ai, experimentera, och ge aldrig upp. Aldrig.