Google uppdaterade sin algoritm, som fått namnet ”Panda”, i USA i februari vilket påverkade 12 % av alla sökningar, och innebar att vissa webbsidor tappade upp till 90 % av sin trafik. Det har mestadels varit större webbsajter (1000+ sidor) som drabbats, men även mindre bloggar och forum har dragits med i denna monumentala algoritmförändring som vissa anser vara så omfattande att den bör betraktas som ett paradigmskifte. Summan av alla sök på Google är dock konstant så det finns lika många vinnare som förlorare på Pandauppdateringen, vilket är värt att notera.
Sedermera har Panda rullats ut i alla engelsktalande länder. Uppdateringen kommer enligt branschbedömare till Sverige under sensommaren eller tidigt på hösten. Men ingen vet när den kommer till Sverige eller hur den kommer drabba Svenska bloggare och sajter. Det gäller dock att vara så förberedd som möjligt.
Jag har under de senaste veckorna studerat hundratals forum, bloggar etc. angående Googles Panda uppdatering. Mitt syfte med denna artikel är att komprimera ner de viktigaste punkterna baserat på en mängd anekdotisk bevisföring, samt officiella uttalanden och ändringar i policy dokument av Google-representanter strax före och efter uppdateringen trädde i kraft.
No country for thin content
Vad Google främst vill uppnå med denna uppdatering av algoritmen, som bestämmer vem som hamnar högt respektive lågt ner i sökresultaten, är att man vill rensa nätet på dåligt innehåll helt enkelt. Man vill rensa i leden så att säga. Under de senaste månaderna har jag för övrigt fått samtal från två, oberoende av varandra, representanter från Google Places som velat kolla upp en av mina verksamheter. Den ena kvinnan förklarade att det finns alltför många som inte är seriösa och som inte tillför något av värde som använder sig av Places. Även Adwords har genomgått en del förändringar på sistone. Detta är helt enkelt en upprensning på bred front.
Redan föra året uttalade sig Googles Matt Cutts om vad som utgör dåligt eller snarare ”tunt innehåll” i en intervju. Han underströk att kvaliteten är mycket mer viktig än hur ofta man publicerar ett nytt inlägg. Han sa dessutom i samma intervju att det inte är en bra idé att vara den hundrade som skriver en artikel om ”det senaste om Iphone”. Alltså, om du inte är först, eller inte bland de första att skriva om ett vanligt förekommande ämne, måste du ha en twist! Google vill att du ska erbjuda ett mervärde i dina artiklar. Recensioner, unika bilder och videos, fördjupningar och så vidare. Något som gör just din artikel unik, om än så lite.
Cutts har även officiellt sagt att länkkraften från artikeldatabaser är lika med noll. Detta kan vara bra att ha i åtanke för dig som spiller tid med att skriva om artiklar för till exempel Newsdesk i förhoppningen om att det ska ge någon form av länkkraft. Det kan förstås finnas andra fördelar med att lägga till artiklar på pressreleasesajter och artikelkataloger men inte för länkkraftens skull.
Jag har sett flera exempel på amerikanska jobbsajter som blivit hårt drabbade av Google Panda. Jobbsajter är typexempel på den typ av webbsidor som bryter mot Googles riktlinjer på i princip alla sätt. Gå in på en jobbsida, vilken som helst, och du kommer se massor av länkar med likartade ankartexter. Till exempel ”jobb inom z”, ”jobb inom y”, etc, in absurdum. Denna typ av överoptimering bör undvikas till varje pris.
Jobbsajterna använder dessutom ungefär samma material, många gånger exakt samma material, som alla andra jobbsajter eftersom man publicerar jobbannonser från samma källor. ”Duplicate content” (dvs. att det publiceras exakt likadant innehåll på flera sajter), och/eller alltför ”likartat innehåll” är två av de viktigaste aspekterna som Panda-uppdateringen siktar in sig på.
Dessutom publicerar dessa jobbsajter tusentals väldigt korta artiklar/annonser. Google har tröttnat på korta, mer eller mindre meningslösa inlägg på Internet. Många sajter verkar för övrigt inte bara ha sjunkit i Google SERPEN utan också blivit i stora stycken helt bortagna från index.
Ytterligare en komprometterande faktor, i de flesta fall, för sajterna som blivit hårdast drabbade av uppdateringen är ett överflöd av annonser. Många verkar tro att annonser i allmänhet och Adsense i synnerhet har någonting att göra med Pandauppdateringen. Det är dock mycket mer troligt att vad det handlar om är att en sida som innehåller massor av annonser ”above the fold” är störande för läsupplevelsen. Det är det Google vill åtgärda, och inte förekomsten av annonser i sig. Det uppfattas precis lika störande med irrelevanta bilder, eller oförklarliga sjok av irrelevanta interna länkar, precis där blicken landar efter att ha kommit till en webbsida.
Dessutom saktar många annonser, eller bilder, ner laddningstiderna, vilket blir ytterligare en negativ faktor som påverkar rankningen. Rekommendationen är att utrymmet på en sida, med upplösningen 1024×768, inte innehåller mer än högst 25 procent annonser, eller annat som inte kan räknas som unikt innehåll.
Google Adsense kom förresten med en uppdatering av sina riktlinjer (alltså riktlinjer, inte regler) några veckor efter Panda. Det var förstås ingen tillfällighet. Lustigt nog fortsätter dock Adsense-avdelningen att skicka ut uppmaningar till publicister att det lönar sig att ha så många Adsense-annonser som möjligt för att nå större intäkter. Detta gör det hela lite förvirrande. Men hur som helst, så har Adsense-teamet nu kommit med mindre aggressiva rekommendationer vad det gäller placeringen av annonserna. Detta ligger helt i riktlinje med Panda.
Så var går den magiska gränsen för om du ska drabbas av Google Panda eller inte? Det är omöjligt att svara på. Aldrig förr har jag sett så många ledande SEO-experter slita sitt hår i förtvivlan. Den ena teorin efter den andra avlöser varandra. Klart är dock att om du publicerat material från andra sidor så åker du förmodligen (och förhoppningsvis) dit.
Andra faktorer som är viktiga för att hålla sig till Googles riktlinjer är att använda no follow-attributet på affiliate-länkar, att inte sälja länkar (i synnerhet inte dofollow), att inte involvera sig i systematiska länkbyten, att inte köpa länkar i syfte att ranka högre, och som sagt att inte ha för mycket reklamenheter eller onödiga sjok av icke väsentligt material above the fold.
Det spekuleras också i att en sådan sak som för många interna länkar kan leda till att man drabbas av Google-Panda. Men i dessa fall verkar det röra sig om en rent sanslös mängd med interna länkar. Problemet med att ha för många länkar på en sida är återigen att det uppfattas som störande för läsare. Känner du att du har väldigt många länkar på din sida rensa upp lite. Det kan löna sig.
Det är också viktigare än någonsin att man använder sig av bra SEO när man skriver sina artiklar. Att man i rubriken anger tydligt vad artikeln kommer handla om, och att artikeln sedan faktiskt handlar om just det som rubriken utlovar! Många sökningar i Sverige leder till sidor som inte alls handlar om det som man sökte efter. I första hand tänker jag på sajter som Eniro och Stylesearch. Dessa kommer med största sannolikhet att drabbas hårt av Google-Panda uppdateringen när den kommer till Sverige.
Vad det kommer handla om post Panda är att i ännu högre grad sikta på kvalitet, på användarvänlighet. Var gränsen går för denna kvalitet som Google säger sig eftersträva handlar helt enkelt om sunt förnuft, och framförallt fingerspitzgefuhl, för i slutändan är det ju ingen som faktiskt vet exakt vad det är som gäller.
Vad du inte ska göra om du är rädd för att bli drabbad, eller om du blivit drabbad av Googles uppdatering av sin algoritm, är att lägga en halv förmögenhet på Facebook eller Twitter, som så många ”experter” hävdar löser alla problem. Att man använder sig av sociala medier är bara en mer eller mindre viktig signal bland alla andra, och absolut ingen magisk kula. Låt ingen övertala dig till att tro något annat. Det finns många aktörer som kommer försöka tjäna pengar på att erbjuda en ”lösning” för de som drabbats av Panda.
Om du inte snott andras material och återpublicerat det på din sajt, och om du inte köpt eller sålt länkar och ändå drabbas av Googles Panda uppdatering så är det förmodligen så att många av de inlänkar du byggt upp till sajten helt förlorat i värde vilket också leder till att du tappar positioner. Om du systematiskt förlitat dig på att skaffa länkar genom artikelkataloger och pressrelease-sajter så kommer din sajt också tappa i värde eftersom dessa sajter förlorar all sin länkkraft. För övrigt förklarade en Google-representant på ett forum att man bör ta bort ”länkbytarsidor” av typen ”länka till mig så länkar jag till dig från denna sida”. Han underströk i samma inlägg vikten av att använda No Follow på reklamlänkar.
Enligt Matt Cutts är det bästa och säkraste sättet att bygga länkar på att helt enkelt gästblogga.
Nästa mål enligt samma Cutts är att man ska börja rikta in sig på sajter med fattigt innehåll som har relevanta sökord i domännamnet. Dessa sajter rankar alldeles för högt som det är nu. Det ska löna sig att kontinuerligt arbeta hårt på en sajt som erbjuder mervärde åt sökmotorerna och inte kunna ta enkla genvägar för att uppnå hög trafik.
Det är tydligt att Google inlett ett krig mot sajter som bryter mot riktlinjer och/eller inte tillför något egentligt värde. Detta innebär samtidigt en enorm möjlighet för alla duktiga skribenter och företag som säljer bra produkter och tjänster.