För mindre än två år sedan visste jag inte ett endaste dugg om Internetmarknadsföring. Jag visste inte ens att WordPress existerade, och att driva en hemsida eller det nya påfundet en blogg var något stort och till synes helt omöjligt att genomföra tekniskt för mig.
Jag visste inte vad SEO var, och kände inte till att det gick att tjäna pengar på på nätet genom till exempel Adsense.
Sedan såg jag en dokumentär om Google (som alltid fascinerat mig) och ett inslag i dokumentären handlade om en kille som levde på något så simpelt som att driva en liten (amerikansk) blogg vari han recenserade mobiltelefoner. Detta sådde ett frö vilket fick mig att googla om möjligheterna att som lekman bedriva Internetmarknadsföring, vilket efter cirka fyra månader av självstudier gav mig tillräckligt med kött på benen för att starta min första hemsida. Det går att starta mycket fortare än så men jag ville lära mig så mycket som möjligt innan första försöket.
De säger att du har råd att misslyckas med din första hemsida. Det tycker inte jag. Se till att lära dig så mycket om Internetmarknadsföring innan du lanserar din första hemsida. Jag har i skrivande stund fem hemsidor/bloggar med mellan 50-1500 besökare per sida och dag. De två första är de överlägset mest framgångsrika så här långt.
När jag som bäst höll på att lära mig konsten att driva marknadsföring online hörde en kompis som jobbar som mäklare utomlands av sig och undrade om jag kände till någon som ”kunde starta en hemsida och driva kunder till min verksamhet”. Detta var en händelse som såg ut som en tanke, och eftersom jag alltid varit svag för sammanträffanden nappade jag förstås på erbjudandet. Några månader senare startade jag hemsidan som efter mindre än 18 månader senare är störst i Sverige inom sin mycket lukrativa nish.
Visserligen lanserade jag sidan samma vecka som den ekonomiska bubblan i världen sprack, men jag lät inte detta nedslå mig eftersom jag lärt mig att man måste ha tålamod när man startar en verksamhet online. Faktum är att krisen verkade till min fördel då det fick konkurrenterna att slappna av och låta mig komma ikapp.
Några av mina viktigaste lärdomar om Internetmarknadsföring så här långt
Det är överraskande enkelt att knyta kontakter – även riktigt stora sådana- om du har en sida som ser proffsig ut, och är välskriven. Skicka ett mail med dina kontaktuppgifter, så brukar de ringa upp. Hör de inte av sig inom skälig tid ring helt sonika upp dem. Förmodligen har de helt enkelt missat mailet, eller så har glömt bort dig i all stress. Det gäller att ligga på och aldrig tänka tankar som ”de hör nog inte av sig eftersom min sida inte är intressant nog”. Har du en bra sida vill alla samarbeta med dig hur ny och grön du än är, särskilt om du fått upp sidans artiklar någorlunda högt upp i Google. Många besökare= bra förhandlingsposition.
Faktum är att om du får upp sidan tillräckligt högt i Google kommer du få så många erbjudanden om diverse samarbetsförslag och länktiggeri etc. att du nästan tycker det blir jobbigt.
Affiliatemarknadsföring kan vara bra…men det är svårt och är en lång process. Och du blir aldrig rik på det. Men komplettera alltid med några affilates. Se dock helst till att höra av dig direkt till företagen du vill marknadsföra och erbjud någon form av direktmarknadsföring på din sida utan att ni blandar in tredje part. Affilatenätverken har nämligen samma filosofi som en amerikansk ex-fru, ett musik- eller bokförlag…det vill säga de vill ha hälften av det som du drar in. Oavsett hur minimal deras insats är. Själv är jag inte helt nöjd med den fördelningen. Det bör inte du heller vara.
Räkna med att dina projekt tar minst dubbel så lång tid att genomföra jämfört med dina beräkningar.
Bygg länkar genom att maila olika sidor och portaler och be dem att helt enkelt lägga till din utmärkta sida. De flesta är hjälpsamma.Många lägger upp din länk utan förbehåll (gärna en söndagskväll 10 minuter efter du skickat mailet, precis så fantastiskt kan nätet fortfarande vara), andra vill ha en tillbakalänk (vilket är helt okej), och andra hör av sig med motförslag. Gå dock inte med på vad som helst.
Oavsett om du är teknisk eller inte…låt andra sköta kodandet åt dig i så stor utsträckning som möjligt. Du har viktigare saker för dig än att koda – som att skriva, svara på mail, och tänka ut marknadsföringsstrategier och bygga länkar. Det är dessa aktiviteter som ger pengar. Köp till exempel ett wordpresstema och behåll det så nära originalet som möjligt (dvs lägg inte ner en massa tid och energi på visuella ändringar av temat). Ingen bryr sig om de skulle hitta samma tema till ett annat ämne.
Om du ägnar dig åt det viktiga och lämnar irrelevanta smådetaljer därhän, och jobbar 12-15 timmar per vecka bör du ha motsvarande i alla fall en halv månadslön enbart i annonsintäkter inom 14-16 månader.
Få alltid dig själv att framstå som större, visare och duktigare än vad du egentligen är. Ingen tackar dig för din ödmjukhet och din självutplånande inställning. Själv samarbetade jag med en musikproducent som brukade ringa upp skivbolag (om våra demos) och undra om ”har ni fått skiten än”? Hur det än tar emot för en svenne banan är det bättre att fråga ”Har ni fått hiten än”? Man behöver inte vara en dryg jävel bara för att man tror på sig själv, eller i all fall låtsas tro på sig själv.
Se till att ha grunderna i SEO, navigering osv. klara för dig innan du påbörjar din entreprenörsresa. Lär av de misstag andra begått innan dig. Du har inte tid att göra alla misstag själv.
Uppfinn inte hjulet på nytt varje dag. Om du till exempel säljer en värdeprodukt och har hittat ett svar på en kunds intresseanmälan som funkar använd denna som mall. Det är en klyscha av en god anledning att ”tid är pengar”.
Var inte rädd för att modifiera din affärsmodell under resans gång. Diversifiera, experimentera. Gå dock inte till överdrift.
De flesta som använder Internet lider av ADD – se därför till att strukturera din sida med detta i åtanke. Less is more.
Var inte rädd för att skälla på din affärspartner eller partners. Du har inget att vinna på att vara konflikträdd. Tänk på att ni båda sitter i samma båt, och om den börjar sjunka pga av att han/hon inte ror tillräckligt bör de få veta detta i tid. Ditt företag är aldrig starkare än dess svagaste länk. Om du jobbar stenhårt och gör ett riktigt bra jobb med att få upp sidan i sökmotorerna, och attraherar massor av kunder hjälper detta föga om killen vars jobb det är att konvertera dessa kunder inte sköter sitt jobb.
Om ni är flera som är inblandade i verksamheten låt var och en ägna sig åt det som de är bra på, och låt dem koncentrera sig på att bli ännu bättre på sina specialkunskaper. Det finns ingen anledning att alla ska lära sig ”lite om allt”. Vi har helt enkelt inte tid att vara renässansmänniskor när vi sysslar med Internetmarknadsföring.