
Vi är mer mottagliga för reklamtrick än vad vi tror. Allting påverkar oss, och skickliga reklambyråer lämnar ingenting åt slumpen: ordval, färg, form och design, placering i butik, musik och ljus på försäljningsstället – allt är en enda stor hypnotiserande symfoni där alla enskilda delar samspelar i ett enda syfte: att få oss att konsumera.
Ett utmärkt exempel på hur lömska och smarta marknadsförare kan vara är kasinona i Las Vegas. Dess lokaler hålls fria från väggklockor, och de anställda är förbjudna att bära klockarmband, och dessutom har lokalerna inga fönster. Tiden står stilla i ett Las Vegas kasino.
Det ringer hela tiden klockor i de enarmade banditerna som avger ljud som är designade att ge spelarna falskt hopp om att någon vinner jackpot hela tiden. Och de maskiner som ger mindre men mer frekventa vinster är strategiskt placerade i lokalerna så att så många som möjligt kan bevittna hur någon annan vinner, och därmed bli mer benägna att satsa en dollar eller två själva.
Las Vegas har alltid legat långt framme vad det gäller konsumentbeteende, och allt synas under lupp. Till exempel hur färger, dofter och inredningsdesign påverkar lusten att spela. Efter en undersökning på ljusets vinkel beslöt man sig för att se till att vinkla det så att det inte direkt träffar folk i pannan. Tydligen påverkar detta vår energi negativt…
Det är dock en myt att kasinon i Las Vegas pumpar in syre i lokalerna efter midnatt för att hålla gästerna vakna in på småtimmarna… Brandrisken skulle vara oerhörd.
IKEA med sina genomtänkta labyrinter och strategiskt placerade varor och restauranger är ett svenskt exempel på hur man bäst leder konsumenterna till offeraltaret: kassan.
Har du förresten någonsin undrat varför man i allt större utsträckning börjat placera godis vid kassorna i svenska butiker? För att det är när vi står i kö och är på väg att lämna butiken vi är som allra mest benägna att falla offer för frestelser och göra ett impulsköp…