Min IT-strategi för 2012 – detta kommer jag att satsa på i min Internetmarknadsföring under året

Att lägga upp webbstrategier inför det kommande året är viktigt om man vill hänga med i utvecklingen, som för närvarande nästan går lite otäckt fort. Nedan har jag bifogat en brainstorming-bild över min It-strategi för året (och kommande år om inget drastiskt händer). Klicka på bilden för att göra den större.

Brainstorming IT-strategi

För en gångs skull känner jag dock att min övergripande IT-strategi för mitt online-företag (annonsintäkter via innehållsnätverk, förmedling av tjänster utomlands, samt IT-bemanning och snart e-butik) ligger inte bara med i utvecklingen, utan dessutom något steg före.

Men låt oss börja med vilka IT-strategier som jag släpat efter med. Min närvaro i sociala medier har varit för dålig, men jag har snabbt fått upp Facebooksidor, Google plus och Twitter-konton för de viktigaste sidorna. Det är dessutom inte svårt att få anhängare eller att få folk att ”gilla” det man gör. Jag kommer dock inte lägga alltför mycket tid på sociala medier, men kommer framförallt hålla ett öga på utvecklingen vad det gäller Google plus. Det kan komma att hända stora saker när Google väl integrerar plus med söknätverket fullt ut. Då gäller det att man redan har en plattform att stå på, en färdig plan.

Ytterligare ett led i mitt långsiktiga tänkande är att jag måste utöka mitt tekniska kunnande inom mediaproduktion. För eller senare måste jag börja ta foton och filma själv (jag tror också att det kommer finnas fina passiva inkomster i att sälja ”stock footage”). Därför har jag köpt in en Canon systemkamera, samt massor av guider. Dels användarmanualer, men även guider om Stop motion, Time lapse och andra tekniker som kan vara bra som komplement till den övergripande IT-kunskapen.

Jag kommer också vara något mer aktiv i mitt länkbyggande vilket är något jag försummat under alla mina fyra år i branschen. Främst kommer jag att se mig om efter möjligheten att gästblogga både lite här och var. Att gästblogga är den säkraste vägen till framgång inom länkbygge.

Slutligen, så anser jag, att videoproduktion av alla de slag, inom kort kommer att vara ett måste för alla typer av IT-strategier. Därför har jag skapat flera Yotube-kanaler, och köpt in flera filmklipp som går att använda för kommersiella guider och reklamfilmer. Min Youtube-produktion har bara pågått i någon månad men jag märker redan att detta är det kraftfullaste av alla nya vapen i ”IT-arsenalen”, och vi har bara sett början av vilken genomslagskraft video kan komma att ha för online-marknadsföringen!

Jag återkommer i slutet av året med en genomgång av min övergripande IT-strategi för att se vad den gett i det kortare perspektivet.


Publicerat

i

av

Etiketter: