Är nyckelorden i metataggen viktiga? Googles Matt Cuts svarar på frågan och konstaterar en gång för alla att nej, Googles algoritm består av 200 olika variabler för at avgöra vilken artikel som hamnar högt på Google eller inte, men nyckelord i Metataggen är INTE en av dessa variabler.
För inte alls så länge sedan var ”meta keywords” en av de viktigare variablerna för att hamna högt i sökresultaten, men detta missbrukades å det grövsta. En sökning på till exempel en populär sökterm som ”Britney Spears” kunde leda till att man hamnade på en helt irrelevant sida med en massa reklam, Därför tog sökmotorerna helt enkelt bort dessa ur sina algoritmer eller gav dem mindre vikt.
Sedan dess har det debatterats flitigt i SEO-kretsar (Search Engine Optimization) om Meta-nyckelorden fortfarande har någon betydelse eller inte. Många ”SEO-proffs” har genom årens lopp presenterat allehanda ”bevis” för at t så är fallet, medans andra totalt avfärdat nyckelordens betydelse. Nu har dock som sagt Matt Cutts på Google officiellt deklarerat att vi kan med gott samvete skippa nyckelorden i metataggarna. Google bortser från dem helt.
Dock ska det nämnas att andra sökmotorer kanske fortfarande lägger viss vikt vid metataggarna, men det är tveksamt. Ingen sökmotor av vikt lägger tillräckligt stor betydelse hos dessa metataggar för att du ska lägga tid på dem.
För att hamna högt i Google, Bing, Eniro eller Yahoo behöver du egentligen bara fokusera på att skriva rubriker med nyckelord som folk använder sig av när de söker, och sedan repetera dessa nyckelord några gånger i texten. Har din sida tillräcklig relevans (länkar från andra webbplatser, få stavfel, seriöst och konsekvent innehåll, osv.) behövs det egentligen inte mer SEO-arbete än så. Det finns inga magiska trick längre.
Observera dock att det finns en annan form av metatagg (meta description) som fungerar som en sammanfattning i sökmotorn för din sida. Den kan ha betydelse, beroende på hur du formulerar den, vad det gäller sökarens benägenhet att han eller hon klickar på just din sida i sökresultaten.
Men denna meta tag för description har HELLER ingen betydelse för hur du rankar i Google (vilket många fått för sig): “Even though we sometimes use the description meta tag for the snippets we show, we still don’t use the description meta tag in our ranking.” konstaterar Google.
Läs mer om nyckelord i metataggen
Läs Matt Cutts blogginlägg som officiellt avfärdar HTML/metataggarna för nyckelordsbetydelse i Google nuförtiden.