En försäljning, ett klick, en ny prenumerant. Det har ingen betydelse. Det handlar om att sälja en dröm. De bästa drömmarna är alltid de som är mest realistiska samtidigt som de präglas av drömmandets magiska och förföriska skimmer. Marknadsföring ska alltid vara mer förförelse och show biz än bara fakta och business.En riktigt bra marknadsförare kan skriva en fantastisk reseskildring utan att någonsin ha varit på plats. Det handlar mer om att måla upp en förförisk dröm som gör det så att läsaren vill bli förförd, vill åka till just den platsen. Men en riktigt bra marknadsförare dubbelkollar också alltid fakta och ser till att inte överdriva. Det är när våra drömmar blir alltför bisarra och osannolika som vi inser att vi drömmer och vaknar upp.
En mäklare ser alltid till att infoga ett objekt i bilden som underlättar drömmandet. Att köpa ett hus i Italien handlar om något större än att bara ”flytta utomlands”, det handlar om att förverkliga sina romantiska drömmar om ett bättre liv i solen. Därför ser alla mäklare till att infoga objekt som apelsiner, läckra italienska maträtter och vyer över hav och toskanska slätter i bakgrunden på bilderna över fastigheten. De förstärker så sett ”drömmen om Italien”. Huset i sig har en sekundär betydelse. Men när de, som de ofta gör, går till överdrift och infogar för många ”drömförstärkande” objekt spricker illusionen och går från att vara förförisk till att bli en parodi på överambitiös marknadsföring.
Robert Greene som skrev “The Art of Seduction” menar att för att förföra läsaren, eller kunden, ska man inte vara för transparent, man ska alltid behålla ett visst mystiskt skimmer eller någon form av cliff hanger för läsaren. Berätta inte allt i din text. Skriv den på ett sätt som inbjuder läsaren till att fylla i luckorna på egen hand. Det är då texten blir som mest förförisk.
Bäst på den drömlika och förföriska marknadsföringen är Apple. Deras landningssida för iPad 2 var för landningssidor vad odyssén var för romanformen. Designen, dimensionerna, färgvalen och den briljanta, korta, men lagomt bombastiska copyn, sålde konceptet till mig långt innan jag hann inse den stora logiska luckan i min dröm. Jag behöver inte en iPad… Men visst är det så, ibland vill vi bara bli förförda. Och alla bra förförelser i världshistorien har en sak gemensamt. De framställs som drömmar, inte fakta.
Picasso sa det för övrigt bäst:” anything you can imagine is real”. Men du måste som sagt skapa grunden för läsaren, en förförisk text där de själva lämnas utrymme att fylla i luckorna och kan drömma sig bort och låta sig förföras.