Vi kan utöver ”enklare” uppdrag, som att stärka ett företags lokala eller nationella synlighet via Google sök eller annonsering, och/eller optimera budskap och sid-struktur för fler besökare/ökad försäljning, även ta oss an Internationalisering.
Vi har under en period jobbat med Googles interna elit-grupp ”Google Accelerated Growth Team”-avdelningen på huvudkontoret i Dublin. Detta team består av handplockade Google-experter som specialiserat sig på Internationalisering. I samband med denna process lärde vi oss ovärderliga aspekter vad det gäller främst Googles produkter, vilka annonsformat som fungerar bäst i olika sammanhang, kontohygien (optimala inställningar på annonserna för att maximera försäljning samtidigt som man minimerar kostaderna per klick) samtidigt som vi knöt viktiga kontakter i organisationen.
Om Google Growth:
”It’s a premium Google Program
The Program is reserved for a small selection of Google’s advertisers
It is a 3-6 month program and we can offer additional support when an avg. daily spend of X is met.
It covers all Google products: Display, Search, Youtube, Discovery, UAC, Export and Internationalisation”Roadmap:
- Account Hygiene and Structure
- Competitor Analysis and Benchmarking
- Identification and Strategy definition for key growth areas
- Identification of key Google products for growth
- Regular consult and progress monitoring
Vi har erfarenhet av, och har kartlagt de bästa metoderna för, att lotsa företag, med allt vad det innebär tekniskt och strukturellt (de mest prisvärda metoderna för översättning, kartläggning av lokala lagar och praxis för webbdesign, betallösningar, frakt etc.), för att lyckas med att ta sig ut på internationella marknader.
Allt startar dock med det mest grundläggande. Ingen satsning på nätet är starkare än sin svagaste länk.
Den tekniska grunden
- En modern hemsida med genomtänkt struktur som är SEO-anpassad (det vill säga att tekniken bakom och uppläget på sidan är optimerad för sökmotorer som Google) och laddar snabbt.
- All spårning ska vara korrekt installerad så du har koll på vad som funkar eller inte i din annonsering – och för att du ska kunna använda den alltmer viktiga funktionen ”enhanced conversions”.
- Installation av hemsida och/eller e-handelslösning. I denna ingår allt från betalningsmetoder (inklusive momssatser, valuta) till fraktmetoder.
- Olika typer av betallösningar för alla typer av online-försäljningar.
- Val på webbhotell, om du inte redan har ett sådant, för din webbshop. Support och kontinuerlig uppdatering av ditt CMS, dess plugins, PHP, etc.
Implementering och genomgång av andra måste-ha-verktyg på Webben idag
Rekommendation på och ev. installation av av diverse plugins, eller andra externa tjänster som förbättrar din närvaro och konvertering, beroende på vilken bransch du befinner dig i. Dessa inkluderar, men är inte uteslutande till:
Googles verktyg för webbansvariga (numera ”Search Console”). Att du registrerar din sida på Google Search Console är ett måste. Google skickar till exempel meddelande om det uppstått problem på din sida som måste åtgärdas (som att sidan blivit infekterad med virus och stängts ute från Google index). Search Console är Googles enda kommunikationskanal med webbplatsägare.
Google Analytics 4 är också ett måste. Du behöver ha koll på dina besökare, var de kommer ifrån, vilka de är, och hur de beter sig när de landar på din sida.
Google alerts är ett bra (gratis) men förvånansvärt okänt verktyg för att hitta nyheter och möjligheter i branschen, samt hålla koll på hur det diskuteras kring ditt företag.
Ökad synlighet och etablering av ditt varumärke på nätet
Att du aktivt arbetar på att nå en ökad synlighet genom olika digitala kampanjer och strategier är ett måste. Den tiden då man kunde smälla upp en hemsida och bara vänta på att besökarna skulle trilla in är sedan länge förbi.
Mest effektivt är SEO (sökmotoroptimering); att man genom att aktivt skapa innehåll som man presenterar på rätt sätt rankar högt med sina viktiga sökord i Google, Bing och andra sökmotorer. VAD du säger, HUR du säger det, den tekniska plattformen och flera hundra andra aspekter spelar in hur väl du rankar för dina artiklar/produkter. Att bara blint massproducera innehåll för nätet med hjälp av till exempel Chat GPT eller Bard är ett recept för katastrof. Att bara låta AI ta över ett annonskonto är ännu värre. Den är inte där än. Inte på långa vägar.
För att lyckas i den hårda konkurrensen behöver du således en genomtänkt plan för ditt innehåll (content plan). Först och främst, och detta har alltid varit grunden, behöver du analysera vilka sökord som dina presumtiva kunder använder sig av när de googlar, och vilka sökord som är mest lämpade för att dessa besökare ska konvertera till köpare.
För snabbare exponering rekommenderas olika typer av köpt trafik, till exempel via Google Ads, Facebook, eller Youtube. I samtliga dessa kanaler är det återigen viktigt att man gör en grundlig analys av lämpliga sökord och målgrupper. Risken är annars att man förlorar mycket pengar genom att köpa trafik som inte konverterar till kunder.
Det är också viktigt, i synnerhet när man arbetar med större budgetar, att man gör kontinuerlig split testing för att vaska fram de bäst fungerande annonserna.
Video-marknadsföring växer så det knakar. Google har meddelat att inom en snar framtid kommer de flesta sökningar i deras sökmotor cirkulera kring videos. Om en artikel kompletteras med en video ökar det konverteringsgraden med upp till 400 % och videon ökar också chansen att artikeln (eller videon på egen hand) rankar högt i sökresultaten. Det finns hur mycket som helst att säga om video, det viktigaste att känna till är dock att det inte alls behöver bli så dyrt att producera videos för Youtube som många tror.
Betald Youtube-marknadsföring är en av de snabbast växande formerna av marknadsföring. Det gäller dock att optimera annonsen på rätt sätt, annars kan budgeten (vilket vi lärt oss den hårda vägen) springa iväg otäckt fort. Just nu gillar vi Discovery-formatet lite extra. I synnerhet för B2B-företag.
Remarketing är ett effektivt sätt att konvertera sina kunder. Tydligt exempel på Remarketing: Du lägger upp en video om ditt företag på Youtube, och med hjälp av en pixel som du installerar på din hemsida (eller enstaka undersida) spårar du vilka som besökt sidan, och som inte konverterat. När de sedan besöker Yotube spelas din video upp (ofta för en lägre kostnad än normala annonskostnader) för att påminna dem om din existens och locka dem tillbaka till din sida. Detta ökar chansen något för att kunden ska konvertera. Det finns flertalet olika kombinationer av remarketing i flera olika kanaler.
Lokal synlighet för ditt företag (så du syns i Google Maps, vilket implementeras via tjänsten Google my business) är också av yttersta vikt. Detta är en gratistjänst, som inte tar värst lång tid att konfigurera. Självklart gäller det även här att man utgår från sin målgrupp, att man syns på rätt typ av sökningar. En väloptimerad Google Business Profile kan hjälpa dig att synas högre upp i sökresultaten, att få fler visningar på din profil och att få fler kunder att kontakta dig. Jag kan hjälpa dig med följande:
- Skapa en attraktiv och informativ profil
- Utföra grundläggande optimering
- Integrera din profil med andra marknadsföringskanaler
- Spåra och analysera resultaten
Skräddarsydda marknadsföringskampanjer i Blocket, och andra annonssidor eller portaler (beroende på din bransch gör vi i en analys av möjligheterna som finns) rekommenderas för vissa nischer (för många nischer är det rentav ett måste att finnas med på Blocket). Ofta ger en bra kampanj på väletablerade annonssidor även en sekundär effekt såtillvida att de genererar mer organisk (gratis) grafik till din hemsida från sökmotorer i längden.
Även när man annonserar på portaler är det viktigt att man optimerar varenda liten detalj. Att man genomgående använder säljande rubriker och bilder, övertygande call to actions, tidpunkt för publicering (vi har gjort grundliga analyser i ämnet, och det finns mycket att vinna på att lägga ner sig lite extra), etc. Varje gång du lämnar något åt slumpen förlorar du både kunder och pengar.
E-mailmarknadsföring: implementering på hemsida och andra kanaler (som Facebook) av nyhetsbrev, utformning av mall, utbildning i hur det fungerar, samt strategier för att få fler prenumeranter – och hur du får läsarna att konvertera. Olika kanaler och medier kommer och går, men E-mail består. Som fastighetsmäklare alltid har känt till: The Money is in The List.
Kostnadseffektiva sociala-media kampanjer som konverterar (alla likes är lika mycket värda, men vissa är mer värda än andra…). Just nu är det förvånansvärt billigt och enkelt att snabbt bygga en kundkrets på Facebook. Denna prissättning lär inte hålla i sig så passa på så länge det varar. En dagsbudget på 30 kronor räcker långt. Ärligt talat, har man ett företag och det finns en kanal som kontinuerligt kan generera presumtiva kunder för en billig peng är det rentav försumligt att inte använda sig av denna kanal.
Vi kan hjälpa till med att sätta upp en Twitter-kanal, samt ge tips på strategier för hur man får fler följare. Twitter är dock mer lämpat för att knyta kontakter inom sin bransch, och kanalen är inte alltid så effektiv för att bygga konverterande kundkretsar. Dessutom tappar den i skrivande stund följare för varje dag.
Pinterest, TIkTok och Instagram rekommenderar vi som oftast inte, men för vissa segment (den unga målgruppen) fungerar dessa sociala medie-kanaler väl.
Konverteringsoptimering
Som vi redan nämnt är det viktigt att du, oavsett var kunden hittar dig, formulerar och presenterar ditt innehåll på ett säljande vis. Ordval, bildval, färger, storlekar på knappar och formulär etc. ALLT spelar in, och alla branscher och sidor är olika. Det enda sättet man man kan optimera sin konvertering på är genom att testa, testa, testa. Även i detta sammanhang är verktyg som Google Analytics ovärderliga (så se till att du installerar denna typ av analysverktyg redan dag ett).
Vi analyserar ditt befintliga innehåll och kommer med förslag på förbättringar som leder till ökad försäljning.
Design av grafisk profil
Vi erbjuder design av logotyp, hemsida, färgschema, val av fonter, etc. Det är viktigt att dina broschyrer, dina kampanjer, tryckta som digitala, harmoniserar och ger ditt företag en tydlig visuell närvaro.
Material för digital marknadsföring och övriga tjänster
- Vi kan levererera professionell foto- och videoproduktion (mest kostnadseffektivt är det att använda sig av stock-video eller AI genererat innehåll), inklusive redigering av 4-K-material och bilder/video tagna av drönare. Vi arbetar bland annat med Pixpep i Arvika, som levererar företagsfoto i olika former runtom i Värmland.
- Jag använder främst AI för att skapa och förbättra ditt innehåll på ett smart och effektivt sätt. Jag kan generera texter, bilder, videor, ljud och
annat innehåll som passar din tonalitet, stil och syfte.
Jag kan också hjälpa dig med din övergripande strategi för content marketing och hur du når ut till din publik på bästa sätt. - Artiklar som är anpassade för att generera trafik från sökmotorer, och för att konvertera läsaren till kund.
- Analys av nyckelord. Om du inte använder ord, placerade på rätt ställen på din sida, som dina kunder använder sig av när de söker på nätet är chansen att de hittar dig mycket låg. Nyckelorden är A och O för alla hemsidor. De flesta använder för få relevanta nyckelord på sina hemsidor. Vissa använder för många, och hamnar i ett så kallat Google—filter (att din sida helt enkelt nedgraderas eftersom den upplevs som ”spammig”).
- Analys av din länkprofil. Grovt förklarat: en länk från sida X till sida Y gör att sida Y rankar högre för sin sökord. Det finns dock bra länkar och dåliga länkar (de dåliga länkarna rentav kan ha en kontraproduktiv effekt för din synlighet i Google). En analys av din länkprofil, samt förslag på hur du förbättrar den är en av grundpelarna för din närvaro på nätet.
- Utformning av pressreleaser och analys av lämpliga kanaler för utskick (som relevanta bloggar/influencer-kanaler).
- Val av domännamn. Nuförtiden har man inte lika stor fördel av att ha ett viktigt nyckelord i domännamnet, men en viss bonus ger det helt klart. Det finns fortfarande en hel del .eu-domäner som är bra, och det tillkommer hela tiden (dessa kan ha ett mycket bra värde) gamla .se och .com-domäner som förfaller.
VARFÖR VÄLJA OSS som din webbyrå?
- Framtiden hör till den som har en unik produkt/tjänst och som kan nå ut brett. Alltför få marknadsför sig mot EU.
En marknad med närmare 450 miljoner potentiella köpare!
Vi har även kontakter inom näringsliv och myndigheter som kan hjälpa svenska företag som vill nå ut internationellt. - Då jag arbetar med flera olika Google-annonskonton inom olika branscher, samtidigt som Google har som policy att byta ut sina kontostrateger för varje kund var tredje månad, innebär det att jag ständigt uppdateras med det senaste och hela tiden får nya, fräscha infallsvinklar på hur man bäst annonserar.
- Förutsättningarna för såväl SEO som betald marknadsföring online ändras på en daglig basis. Bara Google inför cirka 500 förändringar i sin algoritm per år. Det utvecklas dessutom nya betallösningar och förändringar i tekniska plattformer (vi träffas kontinuerligt för att gå igenom kommande förändringar inom WordPress, etc) hela tiden.
- Vi har laserfokus på alla dessa aspekter. De kanaler och verktyg som vi upplever som oväsentliga sållar vi bort. Vår specialitet är att skapa effektiva och innovativa lösningar som ger mätbara resultat.
- Floden av information flyter fram, och det gäller att veta när man ska följa med strömmen och när man ska sitta lugnt i båten. Just nu är det förstås AI-revolutionen som är den viktigaste utvecklingen att hålla ögonen på. Hur man bäst implementerar den i sin verksamhet etc.
- Vi följer med i vad som händer inom SEO, vi följer med vad som händer inom Facebooks-marknadsföring etc. Vi testar vad som fungerar och vad som inte fungerar på egna projekt inom en lång rad olika branscher och nischer.
- Just detta med att vi har så många olika egna projekt, såväl hemsidor inom olika ämnen som tekniska lösningar inom e-handel ger oss en unik inblick i vad som fungerar här och nu – och i framtiden.
- Vårt mål är att leverera fler kunder, OCH fler försäljningar.
- Vi ger aldrig några specifika garantier på att om ”du genomför X följer Y”, då det inte är seriöst, men följer du våra riktlinjer kommer du få resultat. Det kan vi garantera.
Skriv till info@webcopywriting.se för mer information.
NÅGRA TESTIMONIALS:
Sedan starten 2008 har sidan genererat flera miljoner sidvisningar och tusentals leads. Det är mäktigt att sidan rankar högre än ”jättarna” med sina enorma budgetar på flertalet viktiga sökord. Under senare tiden har framförallt Facebook-kampanjerna genererat många nya kunder för en väldigt låg kostnad. Jan är en ”total rainmaker”!
Anders Larsson, Malaga, Spanien
VD och mäklare på spanskafastigheter.se
Jag skrev alla artiklar själv för att hålla ner kostnaden, men Webcopywriting stod för val av domännamn, nyckelordsanalys (med uppslag för vilka artiklar jag borde skriva), design och SEO-anpassning, integrering av nyhetsbrev, etc. Min lista av prenumeranter fortsätter stadigt öka varje vecka. Jag fick dessutom en mindre kurs i Twitter, och har numera över 500 följare. Nästa steg blir att implementera en betallösning och kapitalisera på trafiken. Man kommer längre vad man tror även med mindre satsningar bara man har tålamod.
Ulf Åström
Ägare pensionssparande.eu