Pepsi skapades av Caleb Bradham på 1890-talet och designen har sedan dess ändrats ett antal gånger. Den senaste gången Pepsi ändrade sin design var 1998, och nu är det dags igen.
Pepis nya logotyp har ett smile-tema och även förpackningarna har designats om.
Företaget har länge levt i en negativ försäljningskurva och hoppas att den nya designen ska innebära ett lyft. Hela marknadsförings-kalaset kostar 1,2 miljarder dollar…
Formen på den nya Pepsiflaskan sägs ha sitt ursprung i naturliga former och linjer, och det pratas om ”magnetfältens kurvor, jordklotets linjer och lutning och inspiration av gamla mästare som Leonardo Da Vinci.
Receptet för Pepsi har för övrigt varit detsamma sedan 1903.
Jag vet inte… Men om man spenderar sådana enorma summor på den grafiska designen av produkten kanske man skulle jobba lite på smaken också. Å andra sidan är Cola-älskare kända för att vara ganska konservativa. Coca-Cola försökte sig på lite nytänkande i början på 90-talet, men det resulterade i försäljningsras, protester och en återgång till ”Coca-Cola Classic ”.