Ingen känner till Porcelain Black. Den enda offentliga bilden på henne kommer från en av hennes privata tweetar. Ändå är det alldeles garanterat att alla kommer veta vem Porcelain Black är inom kort.
Hon kommer bli ett hushållsnamn världen över. Hon kommer bli gudinna. Varför? För att med en stor marknadsföringsbudget kan man göra vem som helst till gud inom popbranschen.
Alla mindre och osignade artister tror att de kan bli kända genom att använda sociala medier på ett bra sätt för att sprida sin musik. Men, det funkar helt enkelt inte. Det var rena rama lyckträffen, ett skott i rymden som träffade rätt personer i exakt rätt ögonblick, som fick några nobodies att bli stjärnor via Myspace för några år sedan. Detta är inget man upprepar.
Du behöver fortfarande, kanske i högre grad än någonsin, ett stort bolag i ryggen som pushar dig ekonomiskt annars är du dömd till att för evigt spela dina låtar för en högst selektiv nisch, det vill säga dina Facebookvänner och eventuellt några av deras vänner.
Men vem är Porcelain Black då? Och hur kan vi redan nu veta att hon kommer bli superkänd?
Det är förstås heller ingen nackdel om man har en världsberömd demonproducent som RedOne bakom sig när man ska bli gud på radion. Porcelain Blacks debutskiva produceras nämligen av svenske Redone som hade följande att säga om Porcelain Black i en intervju med Café: ”Albumet låter som om Marilyn Manson och Britney Spears knullade och fick en psykotisk baby. Hårt men melodiskt”. Första singeln heter ”This Is What Rock-N-Roll Looks Like”.
Men det har förstås ingen betydelse vilken kvalité dessa låtar egentligen har. Bra eller dåliga, unge Porcelain Black som kommer från tuffa Detroit är en mycket lång och heltatuerad, hardcore-produkt med hälften vitt, hälften svart hår och uppkäftig attityd som kommer bli en världsstjärna. Det har marknaden bestämt.
Och du kommer få se en massa av hennes grejer ”gå viral” och överskölja youtube, Facebook och Twitter. Har du pengarna och har du kontakterna finns det inget lättare än att sprida sig som en löpeld via de sociala medierna, men det betyder inte att de kanalerna i sig är det nya sättet för en helt okänd artist eller grupp att slå sig fram på. Du behöver en känd producent, ett skivbolag, och ett briljant managementbolag för att lyckas i musikbranschen. Framförallt behöver du spelningar i radion. Allt annat är bara lite extra sylt på pannkakorna. För att hamna på rotation på radion krävs dock tunga kontakter.
Du får inte spelningar i radion genom att spela upp dina musik för dina Facebookvänner via länkar, eller andra sociala medier. Det fungerar helt enkelt inte så. Det sprider sig inte på detta sätt. De sociala mediernas värde som språngbräda för artister är otroligt överskattad.
It´s all about the money, som hon sjöng Meja. Idag kanske hon hade sjungit ”It´s all about the Twitter”. Men då hade hon haft fel.