Skapa hemsida eller starta blogg – tips på vad du bör tänka på

Fler och fler börjar inse vilken potentiell guldgruva Internet är, och bloggar och hemsidor sprutar upp som svampar ur marken. Du kanske också funderar på att skapa hemsida men tycker det är mycket att tänka på och känner att du vill veta vilka aspekter som är de viktigaste när man bygger en ny hemsida/blogg. Jag kommer i den här artikeln ge dig några handfasta tips vad det som är det viktigaste man bör tänka på när man drar igång sin online-verksamhet.

Först och främst ska du ha helt klart för dig vad syftet med din hemsida eller blogg är. Ska sidan sälja produkter eller tjänster? Eller är den mer som en broschyr som ger mer information om dig eller ditt företag? Eller vill du helt enkelt skapa en sida där du skriver om ett ämne som du brinner för? Då är syftet att skapa så mycket trafik till sajten som möjligt. Denna artikel kommer fokusera på det sistnämnda alternativet.

Oavsett syfte anser jag att WordPress är det smidigaste och bästa alternativet. WordPress är ett publiceringsverktyg som är enkelt, gratis och som gillas av sökmotorerna. Köper du ett proffstema kostar de vanligtvis inte mer än cirka hundra dollar. Jag rekommenderar att du väljer Thesis, som är ett mycket bra tema för såväl proffs som nybörjare.

Thesis är i grunden ett bloggverktyg men kan också användas för att sälja produkter (använd dig då av ett lämpligt insticksprogram), eller som en statisk hemsida. Det riktigt ljuvliga med Thesis är att det använder sig av flertalet lösningar som gör det enklare för den som inte är kunnig inom CSS, PHP, eller HTML att modifiera sitt tema efter eget tycke och smak.

Det finns också gratisalternativ som Blogger men dessa alternativ är ofta inte tillräckligt flexibla, och för eller senare kommer du ångra att du inte skaffade en sida på en egen domän från första början.

Skapa hemsida – börja med att välja domännamn

Att köpa en ny domän kostar inte mer än en hundralapp om året, och ibland kör olika webbhotell kampanjer som pressar priserna ytterligare. Lämpligast är att du köper din domän hos ditt webbhotell. Ska din sida vara på engelska är det en .com-domän som gäller (brukar ofta vara lite billigare än .se)

Domännamnet skall innehålla ett eller ett par viktiga nyckelord som du vill ranka högt på i sökmotorerna, och som är beskrivande för vad sidan säljer eller handlar om. Om din hemsida handlar om sportbilar är det optimala att domännamnet är www.sportbilar.se. Om det redan är upptaget satsa på till exempel sportbilsexperten, sportbilsparadiset eller liknande. Undvik helst bindestreck i dina domännamn.

Obs, är du ett företag i Värmland som behöver konsultering? Hör av dig till mig på info@webcopywriting.se

Välj ett bra webbhotell

Du behöver inte välja det dyraste alternativet. Men välj heller inte det billigaste. Ditt webbhotell ska vara driftsäkert och supporten ska vara lätttillgänglig.

På de flesta webbhotell kan du för övrigt skapa fler än en blogg eller hemsida på samma konto. Jag rekommenderar dock att du skapar ett unikt konto för varje sajt eftersom länkarna mellan de olika sajterna blir mer värda om inte de ligger på samma konto. Det kostar ju ändå under 50-lappen i månaden för varje konto.

IDG sammanställer varje år en lista på de bästa webbhotellen. Binero brukar vinna…

Gör research på dina nyckelord

Det kanske mest viktiga momentet som skiljer en framgångsrik sajt från en misslyckad är huruvida innehållet har optimerats för vad folk faktiskt söker efter när de kopplar upp sig på Internet. Copywriting för nätet är en konst i sig.

Det första du ska börja med efter att du bestämt dig vad artikeln ska handla om är att använda dig av Google adwords som är ett gratis sökverktyg. Gör lite olika sökningar inom relevant ämne så ger Google dig en ungefärlig uppskattning av hur många som söker på just det ordet eller den meningen. Rubriken i varje artikel ska innehålla högst 15 ord, med högst 2-3 nyckelordsfraser. Skriv dock inte bara för sökmotorerna…tänk på att rubriken ska vara tillräckligt lockande för att någon ska vilja klicka på den!

Dessa 2-3 nyckelordsfraser ska sedan återfinnas i själva brödtexten, på ett naturligt sätt på ett par ställen, gärna i underrubriker.Detta förfarande ökar chanserna att din sida hamnar högt i sökmotorerna. Tänk på att de allra flesta surfare inte ens klickar sig förbi de 2 första sidorna med sökträffar (det vill säga om du inte ligger topp 20 finns du knappt)

Blandade tips för din nya hemsida

Skriv åtminstone 10 artiklar (som länkar till varandra med diverse nyckelord internt som denna länk) innan du publicerar hemsidan. Skapa sedan några länkar på länkkataloger, Mynewsdesk och några social profiler (förslagsvis Facebook och Twitter).

Skapa inte för många kategorier. På sidan om sportbilar behöver till exempel inte varje enskild sportmodell som någonsin tillverkats föräras en egen kategori. Försök begränsa dig till 10 kategorier eftersom många drabbas av valförlamning om de får för mycket alternativ att välja på.

Lägg till sidan på olika verktyg för webbansvariga. Och skapa en sidkarta med hjälp av detta plugin (om du beslutar dig för att använda WordPress).

Fokusera inte för mycket tid på relativt oväsentliga detaljer som design. Det som genererar besökare och annonsintäkter är alltid ditt innehåll. 300-1000 ord per artikel/blogginlägg är optimalt.

När sidan väl börjat få lite besökare kan du registrera den på Google Adsense, och tjäna en liten hacka! Det är det enklaste sättet att tjäna pengar på Internet till att börja med.

Gå in på alternativet widgets i din wordpress-dashboard och aktivera en text-widget. Klistra in koden du fått av google i widgetens ruta, tryck spara. Svårare än så är det inte.

 


Publicerat

i

av

Etiketter: