Skriv effektiva annonser med bra copywriting

Skriv säljande annonser med AIDA-fomeln

Att skriva bra annonser är en konst i sig, men det är inte särskilt invecklat. Det som fungerade på 50-talet fungerar även idag. Det spelar heller ingen större roll om dina presumtiva kunder läser din text på en landningssida på nätet, på Blocket, eller i en annons i en tidning eller på baksidan av ett mjölkpaket. De underliggande psykologiska mekanismerna som styr oss är de samma oavsett var vi hittar informationen.

Det viktigaste du bör komma ihåg när du ska skriva en bra annons eller annan säljande text är att människor inte vill känna sig ”copywritade”, tvingade eller mer mindre lurade till att köpa någonting. Så lova aldrig mer än du kan hålla. Det är också viktigt att alltid komma ihåg att folk inte tar köpbeslut baserade på logik, utan på känslor!

Skriv bra säljmaterial med hjälp av AIDA-metoden

AIDA är ett klassiskt begrepp inom reklambranschen och är en akronym för Attention (uppmärksamhet), Interest (intresse), Desire (begär, önskan), Action (handling).

Väcka uppmärksamhet med en klatschig rubrik

Det första som fångar läsarens öga är rubriken. En effektiv rubrik svarar alltid på kundens fråga ”vad får jag ut av detta”? ”Effektiv viktminskning – tips och råd som vetenskapen konstaterat fungerar” är ett exempel på en bra titel som väcker nyfikenhet samtidigt som den lovar läsaren att artikeln innehåller vetenskapliga råd om viktminskning som verkligen kommer leda till att de går ner i vikt.

Få kunden intresserad av din tjänst eller produkt

Efter att de fångats in av din effektiva och säljande rubrik är det viktigt att du griper tag i läsaren med din text och inte diskuterar irrelevanta detaljer eller styr bort från ämnet. Din text ska från första till sista stycket informera kunden om det han vill veta, det hon vill ha. En artikel eller annons för ett preparat för viktminskning ska handla om just detta, och inte till exempel ”hur man bygger muskler”. För att hålla intresset uppe är det viktigt att man inte förvirrar sitt säljbrev med parallella budskap.

Skapa ett begär hos kunden med ditt säljbrev

Att skapa ett begär hos kunden för en produkt eller budskap går helt enkelt ut på att texten ska understryka vad de tjänar på att ta till sig din produkt, din idé, din tjänst. Återigen, se till att texten levererar vad den lovade i rubriken.

Marknadsföringspsykologi har dessutom lärt oss att det är ännu mer effektivt att trycka på vad kunden har att förlora på att INTE välja just din produkt. Krydda säljbrevet med säljande ord som ”ny”, ”garanterat”, ”spara”, ”billigast”, ”gratis”, ”fraktfritt”, etc.

Nå ett avslut – få kunden att ta handling

Den kanske viktigaste delen i AIDA-formeln är ”Action”, avslut. Upprepa ditt uppmanande till handling minst tre gånger i den avslutande delen av din annons: ”Klicka här för att…”, ”Slå till redan nu”, ”du sparar x antal kronor genom att beställa nu” och så vidare.

Många gör misstaget att endast uppmana kunden till avslut en gång i texten, vilket är för lite. Minst tre gånger eller fler bör du upprepa ditt (helst unika) erbjudande. Men ta inte för mycket så din annons eller säljbrev framstår som desperat. Riktigt bra copywriting balanserar på gränsen mellan lagom och ”för mycket”.


Publicerat

i

av

Etiketter: