Denna artikel om sökmotoroptimering är tänkt att tjäna som en checklist för dem som redan kan en hel del om hur man ska göra för att få sin webbsida att hamna högt i sökresultaten.
Den är också tänkt att fungera som en guide för nybörjare. Lämna gärna kommentarer längs ner på sidan om du vill dela med dig av dina tips, och om denna artikel på något sätt varit till hjälp för dig får du gärna länka och tipsa andra om att den finns som tack.
Vad är Sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering är helt enkelt konsten att hamna högt i olika sökmotore som Google, Yahoo, Bing eller Eniro. Alla sökmotorer har lite olika kriterier för vad som avgör vilken sida som hamnar högt upp i sökresultaten men delar samma grundprinciper. Sökmotoroptimering brukar ofta förkortas SEO, vilket står för Search Engine Optimization.
Flera faktorer som avgör huruvida en sida hamnar högt i SERPEN (sökresultaten) är hemliga, men vi kan sluta oss till vilka faktorer som är mer eller mindre viktiga. Denna artikel kommer främst fokusera på on page –faktorer som titel, nyckelordsvariationer, bildhantering, meta description, osv. Men det är samtidigt viktigt att komma ihåg att off page-Seo också är viktig. Det vill säga antalet länkar, såväl interna länkar mellan dina artiklar som externa inlänkar från andra sajter och bloggar är mycket avgörande när sökmotorernas algoritmer bestämmer vilka sidor som ska hamna högt upp. Det är också viktigt att din sida publiceras i en teknisk plattform som är kodad på rätt sätt, och att webhotellet laddar sidan snabbt, etc. Jag ger exempel på ett bra publiceringssystem för SEO längre ner i artikeln.
Tänk också på att faktorer som relevans (en hemsida som heter bilar.se och som mestadels skriver om just bilar ofta premieras i sökresultaten) stavning, längd på innehåll (Google gillar långa artiklar) etc. spelar in.
Olika SEO-faktorer att tänka på när man skriver en artikel för webben
Rubriken på sidan
Rubriken ska innehålla högst 10-15 ord.
Den skall innehålla 2-3 nyckelordfraser som mest. Den är din rubrik och måste därför vara lockande!
Använd bindestreck! Till exempel Gratis SEO Guide – så hamnar du högt i Google
Säljer du produkter/information som redan finns i överflöd – fixa trafik, stick ut, genom att trycka på att du erbjuder recensioner, jämförelser sida vid sida, oberoende tester, objektivitet, trovärdighet, etc.
Jag har sett exempel på sidor som fått 50 % mer klick efter att jag lagt till deskriptiva meningar som ”denna sida innehåller länkar till massor av seriösa men prisvärda butiker för X”. Sökare vill ta sig så fort som möjligt från sökmotorn till en auktiotär sajt som ger dem det de vill ha snabbt! Är du duktig på det du håller på med ska det framgå. ”Sveriges största och bästa guide till X” fungerar alltid.
Det absolut viktigaste är att din titel på sidan innehåller nyckelord som folk faktiskt söker efter, och placera gärna det viktigaste nyckelordet i titeln så tidigt som möjligt i titeln. Upprepa sedan nyckelordet eller nyckelfrasen 3-4 gånger i den löpande texten, och krydda med variationer och synonymer.
Singular/plural
Google uppfattar som oftast att till exempel husvagn och husvagnar är av samma relevans, och att sökningen ”apples” gäller något annat än sökning på ”Apple” (varumärket). Det kan dock fortfarande bli lite galet i enstaka undantagsfall. Men satsa helt enkelt på både singular och plural när det är relevant och inte leder till ett onaturligt språk för läsaren. Ex: Guide till husvagnar – bästa köpet av husvagn.
Ordföljd och variationer på nyckelord
- SEO nyckelordsordföljd
- Variera era nyckelord
- nyckelorden – hur du varierar dem
- optimera variationerna av dina nyckelord med hjälp av synonymer och alternativa stavningar
Listan kan göras hur lång som helst på hur du kan variera dina nyckelord, och på så sätt maximera chansen att din artikel indexeras i sökmotorerna för olika fraser som diverse sökare kan tänkas söka på. Kom ihåg att frasen ”små gröna stekta tomater” täcker ”stekta tomater” och ”gröna stekta tomater”.
Glöm heller inte bort att tänka på vanliga prepositioner och andra ordklasser: i, och, men, över, etc.
Optimera framförallt för de fraser och ord som är relevanta för innehållet på sidan. Om du är Anna Anka är du inte intresserad av människor som söker efter information om olika typer av ankor.
Modifierare
Nyckelfraser som ”internetmarknadsföring” och ”E-postreklam” kan använda modifierare som ”gratis”, ”guide”, ”tips”, ”information”då detta är exempel på modiferare som folk ofta använder.
Geografiska termer
Stad, län, stat, provins , land, smeknamn, område/stad (Peking, Big Apple, Lusasken, Andalusien),
Märke – och produktnamn
Produkt- och märkesnamn är viktiga. Om du till exempel har en modeblogg och skriver en guide om var man kan shoppa skor ska du se till att få med kända skomärken som Nike, Adidas, Puma och vad det nu kan finnas för mer populära skor. Många söker till exempel hellre på det starkaste varumärket för en produkt istället för samlingsnamnet för produkten, som exempel ”Stilnoct” istället för ”Sömnpiller”.
Description meta tag/metabeskrivning
Gör helst en separat metabeskrivning för varje sida! Metabeskrivningen är sammanfattningen för en sida i sökmotorerna (se bild nedan).. Den kan ha stor betydelse, beroende på hur attraktivt du formulerar den, vad det gäller sökarens villighet att han eller hon klickar på just din sida när de scannar igenom sina sökresultat.
Använd ungefär de första tio orden för att attrahera, samtidigt som du för in nyckelorden där det verkar vettigt. 155 tecken som mest. En del sökmotorer kan för övrigt inte visa mer än 125 tecken!
Tumregel: Sikta på 25-30 ord. Metataggen ska vara informativ och koncis. Uppmana gärna till handling genom den klassiska ”klicka för mer info”. Endast de 65 första tecknen visas i SERPEN (sökresultaten) för det mesta. Därför är det viktigt för bättre CTR att nyckelorden finns med i de första 65 eftersom sökmotorerna visar de sökträffarna i fetstil!
Alt text/bilder
Alt-texterna beskriver bildernas motiv för de som inte kan se bilder i sin webbläsare av en eller annan anledning (blinda har specialläsare som läser upp vad bilderna föreställer för dem). Alt-texten för bilder bör beskriva bildens motiv med ett sökord du optimerat sidan för inbakat.
Filnamnet på bilden ska också innehålla relevanta nyckelord, och det samma gäller bildbeskrivningen om du använder dig av det. Det är dock inte att rekommendera att du överdriver förekomsten av ett och samma nyckelord på flera ställen i texten och i alla bilder på sidan då sökmotorer inte gillar uppenbara försök att manipulera sökresultaten.
Vad det gäller rankandet av bilder i sökresultaten lägger Google (förmodligen) mest vikt vid alt-attributet (som för övrigt syns när du för musmarkören över en bild) och sammanhanget bilden är publicerad i. För att förtydliga: en bild som heter Mitsubishi och finns med i en sida som handlar om Mitsubishi hamnar högre än en bild på en Mitsubishi som heter ”bild1” på en sida om flygplan.
Eftersom laddningstider av en webbsida också är en faktor vid rankningen kan det även vara en god idé att komprimera stora bildfiler innan du publicerar dem på din sida. Själv försöker jag se till så att alla bilder är under 20 kb stora.
Brödtext
Brödtexten, textinnehållet för sidan ska innehålla nyckelorden som finns med i titeln och understryk dem med fetstil, kursivt, användandet av rubriker, etc. De viktigaste variationerna av nyckelorden ska finnas så högt upp i dokumentet som möjligt. Helst bland de första hundra orden.
Detta är inte på något vis en komplett sökoptimeringsguide, men den täcker det viktigaste Följ råden i denna artikel och skriv engagerande, informativt och attraktivt så får du garanterat fler besökare till din hemsida.
Övriga tips om att hamna högt i sökmotorer
Vissa hävdar att du också kan vinna lite på att redigera namnet på din URL (själva adressen på sidan som syns högst upp och inleds med http) , använda dig av custom title tag, etc. Det finns flera plugins till WordPress som förenklar detta, men jag tycker numera att det är mest slöseri med tid. Har du en riktigt bra titel på din webbsida ska du heller inte behöva laborera med den in absurdum. Ett lysande exempel på hur vissa lägger ner SEO-arbete i onödan är att de fortfarande använder nyckelorden i metataggen.
Ett publiceringssystem som är mycket bra vad det gäller att hamna högt i sökmotorer är WordPress. Men det funkar bra med många gratisalternativ för bloggar, som till exempel Blogger också. Läs mer om att starta en hemsida eller blogg.
Det absolut enklaste för nybörjare, och ett sätt att optimera sin blogg för erfarna, är att skaffa wordpresstemat thesis,som är i grunden kodat och optimerat för sökmotoroptimering i allmänhet. Detta tema har även flera inbyggda funktioner som gör det enklare att snabbt SEO-optimera sin blogg. Rekommenderas varmt.
Det är oerhört viktigt att du känner till grunderna i SEO om du vill få mycket besökare till din hemsida eller blogg, då de flesta väljer att söka efter information via just sökmotorerna. Sociala sajter som Pusha, Facebook eller länkkataloger som infoo.se har aldrig kunnat och kommer aldrig kunna konkurrera med de största sökmotorerna vad det gäller att locka besökare.
Sökoptimering är och förblir det viktigaste vapnet vad det gäller att få många besökare till sidan.
Viktig uppdatering 14 december 2010: Google har officiellt meddelat att åldern på en domän inte har någon betydelse vad det gäller domäner äldre än sex månader. Dessutom lägger Google allt mindre vikt på nyckelord i själva domännamnet.