Den inte alltför underhållande vinterkräksjukan är ett städigt återkommande gissel under vinterhalvåret. Nu menar dock Smittskyddsinstitutet att det i framtiden kommer att gå att förutsäga utbrott av den fruktade maginfluensan genom att studera hur många sökningar som sker efter vissa nyckelord på Internet. Nyckelord och fraser som ”kräkas så jag knappt vet vart jag ska ta vägen, ”kräkning från helvetet”, och ”kan man dö av kräksjukan” har nämligen visat sig nå en topp bara några veckor innan ett utbrott i ett visst område nått sin kulmen.
Genom att analysera webbsökningar på kräksjukan och dess tillhörande sökord hoppas man i framtiden kunna förbereda och förbättra vårdarbetet. Vården är många gånger helt överbelamrade i samband med stora epidemier av magsjuka. Man kommer även kunna varna skolor och dagis för att en epidemi är på gång.
Google Insights är ett verktyg som är helt klart användbart för många områden. Själv använder jag mig då och då av Googles verktyg för att sätta pengar på olika tävlingar/händelser. Till exempel satte jag en rejäl hacka på att Anna Bergendahl skulle vinna Melodifestivalen i våras, baserat på vad Google-sökningar pekade på. Även utgången på presidentvalet i USA var ganska given när man jämförde hur många sökningar respektive kandidat hade i Google. Folk tenderar att använda Google som ett verktyg som förankrar deras världsbild, de letar till exempel efter artiklar och blogginlägg som stöder ett framtida val de tänkt göra.
Enligt Google sökningar är det för övrigt Alliansen som kommer vinna i år. Vågar du sätta mot?