Jag har under de senaste dagarna snubblat över två tänkvärda citat för den som vill lyckas med sitt egna företag i allmänhet och för den som vill lyckas på Internet i synnerhet.
Det första citatet kommer från den gamle brittiske författaren Samuel Johnson som var verksam på 1700-talet:
”Stora verk skapas inte utan av kraft, utan av uthållighet.”
Denna princip gällde för författare på 1700-talet, och det gäller även för oss som arbetar med bloggar på Internet under 2000-talet. Det tar tid att få besökare, man måste ha tålamod. Räkna inte med att locka några stora skaror besökare förrän du kommit upp i cirka 100 väl sökoptimerade artiklar.
Det andra tänkvärda citatet kläcktes häromdagen som en Facebook-status av författaren/gurun/inspiratören Robin Sharma:
”Det är farligt att vara framgångsrik. Varför? För att i framgång är det lätt hänt att man slutar göra de saker som förde dig dit”.
När du väl lyckats göra din blogg framgångsrik är det alltså inte läge för att slappna av. Njut gärna av dina framgångar, men sluta inte producera material och bygga länkar för precis när du tror att du nått gränsen för hur många besökare din hemsida kan få dagligen dubblas besökssiffran! Internet växer hela tiden, och det måste din hemsida också göra.
Vad det gäller internetmarknadsföring så pratar idioter om fonter, medelmåttor om logotyper och genier om semantiska koncept. – mitt citat